FANDOM

The Sims
The Sims logo
Kehittäjä(t) Maxis
Julkaisija(t) Electronic Arts
Julkaisuaika 4. helmikuuta 2000
Suunnittelija(t) Will Wright
Laji(t) Simulaatio, strategia
Pelialusta(t) Windows, Mac OS X, Playstation 2
Ikäraja ESRB: 13+ PEGI: 7+
The Sims on Maxisin kehittämä ja Will Wrightin suunnittelema simulaatio/strategiapeli, jossa pelaaja luo itselleen hahmon ja ohjailee tämän elämää. Maailmanlaajuisesti peliä ja sen lisäosia on myyty yli 70 miljoonaa kappaletta, näin tehden siitä historian myydyimmän PC-pelin. Sarjaan on ilmestynyt useita lisäosia.

Pelaaminen Muokkaa

The Sims Peliä

Simejen tulee kehittää sosiaalisia taitoja, jotta heidän mielialansa pysyisi korkealla. Välillä täytyy pitää myös hauskaa ja syödä.

Sotku

Näin käy, jos pelaaja ei huolehdi siminsä tarpeista.

The Sims hahmot ovat nimeltään simejä. Pelaaja luo simit ennen pelaamista. Pelaaja voi pelata myös jo valmiilla perheellä. Simit tekevät itse asioita, mutta käytännössä katsoen simien koko elämä on pelaajasta kiinni. Simeillä on tunteet, välillä he nauravat jollekin tai joskus he ovat surullisia. Heidän mielialansa pysyy korkealla, kun he tapaavat muita simejä. He voivat myös rakastua tai suuttua. Jos toinen simi kuolee, simit ovat surullisia. Kun kahdella simillä on tarpeeksi hyvä suhde, he voivat nukkua samassa sängyssä, saada lapsen tai mennä naimisiin. Kun pelaaja luo simhahmoa, hän saa valita simin siisteyden, menevyyden, toimeliaisuuden, leikkimielisyyden ja mukavuuden, joiden mukaan simhahmo saa horoskoopin. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi valita horoskoopin; luonnepisteet muuttavat sen mukaisiksi. Heti pelin alussa luodaan perhe tai yksinasuva sim, joita pelaaja ohjaa läpi pelin. Simit voivat asua yksin tai useamman muun simin kanssa. Simperheeseen voi ottaa mukaan sekä lapsia että aikuisia ja heidät nimetään haluamallaan tavalla. Lapsen voi myös pelissä adoptoida puhelimella. Lisäksi simeille saa valita ihovärin, vartalon muodon sekä vaatteet. Samassa vaiheessa päätetään simin luonne. Simeille voi rakentaa kodin tai heidät voi asuttaa jo valmiiseen taloon kuitenkin niin että pelaaja saa itse sisustaa sen alusta loppuun juuri haluamallaan tavalla. Valmiin perheen voi myös yhdistää toisen perheen kanssa. Taloon lisätään myös huoneet, ikkunat ja ovet. Rakennuksiin saa myös rakentaa yläkerran, jota varten tarvitaan portaikko. Kodin viihtyvyys ja sisustus vaikuttavat simien mielialaan, jota voi seurailla erilaisista mielialamittareista, jotka sijaitsevat jokaisen simin omassa ”inforuudussa”. Jotta simit eläisivät, heidän pitää tehdä työtä. Töitä löytää sanomalehdestä ja internetistä. Mieliala ja simin taidot vaikuttavat työsuoritukseen: jos sim lähtee hyvällä tuulella töihin, hän voi saada ylennyksen. Rahaa voi hankkia muillakin tavoin, esimerkiksi maalaamalla tauluja tai tekemällä peliin rahakoodeja. Uusimmissa peleissä voi myös rakentaa esineitä, joita myymällä voi ansaita rahaa. Simit voivat kuolla tulipalossa, sähköiskuun, nälkään tai hukkua. Tulipaloja ei satu, jos simisi hallitsevat ruoanlaiton jalon taidon. Simit eivät kuole vanhuuteen.

The Sims -pelit ja niiden lisäosat ja kamasetit

The Sims:

Lisäosat: Livin' It Up · House Party · Hot Date · Lomalla · Lemmikit · Superstar · Taikaa

Lisäosat: Yliopisto · Yöelämää · Kauppa auki · Lemmikkielämää · Vuodenajat · Matkoilla · Vapaa-aika · Kaupunkikämppä

Kamasetit: Joulupaketti · Perhepakkaus Kamasetti · Glamour Kamasetti · Joulun Kamasetti · Juhlien! Kamasetti · H&M Muodin Kamasetti · Teinien Kamasetti · Kyökki & Kylppäri - Sisustajan Kamasetti · Kodin IKEA Kamasetti · Kartano & Puutarha Kamasetti

Kokoelmapaketit: The Sims 2 Holiday Edition (2005) · The Sims 2 Holiday Edition (2006) · The Sims 2 Deluxe · The Sims 2 Double Deluxe

Lisäosat: Maailmanmatkaaja · Unelmaduuni · Iltahuvit · Täyttä Elämää · Lemmikit · Superstara · Supernatural · Vuodenajat · Yliopistoelämää · Paratiisisaari · Tulevaisuuteen

Kamasetit: Luksuslukaali Kamasetti · Baana auki Kamasetti · Pihaparatiisi Kamasetti · Keskustan kuhinaa Kamasetti · Makkari & Kylppäri Kamasetti · Katy Perry Herkkuhetki Kamasetti

The Sims Elämäntarinat · The Sims Lemmikkitarinat · The Sims Selviytymistarinat
Ei vielä sisällä muuta kuin peruspelin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki