FANDOM

The Sims 2
The Sims 2
Kehittäjä(t) Maxis
Julkaisija(t) Electronic Arts
Julkaisuaika 12. syyskuuta 2004
Suunnittelija(t) Will Wright
Laji(t) Simulaatio, strategia
Pelialusta(t) Windows, Mac, Nintyendo GameCube, PS2, Xbox, Nintendo DS, GBA, PSP
Ikäraja ESRB: 13+ PEGI: 7+
The Sims 2 on Maxisin kehittämä ja Electronic Artsin julkaisema simulaatio-tietokonepeli. Peli julkaistiin 17. syyskuuta 2004 Windowsille ja 13. kesäkuuta 2005 Macintoshille. Peli on jatkoa huippusuositulle The Sims -sarjalle. Pelille on julkaistu kahdeksan lisäosaa, jotka kaikki ovat ilmestyneet myös suomeksi. Pelille on lisäksi julkaistu yhdeksän erilaista kamasettiä.

Pelaaminen Muokkaa

Vauvanhoitoa.jpg

Vauvanhoitoa pelissä

The Sims 2 -pelissä pelaaja perustaa perheen joko valmiina olevaan tai itse luotuun naapurustoon (Playstation-versiossa ei voi luoda naapurustoa). Pelaaja voi myös pelata pelin mukana tulleilla perheillä. Valmiilla perheellä on jo tontti ja sisustettu talo, sekä mahdollisesti puoliso, lapsia ja ura. Valmiita perheitä on myös naapurustovalikoimassa ja heidät voi asuttaa valitsemalleen tontille. Jos pelaaja haluaa tehdä oman perheen, hänen täytyy tehdä perheelle vähintään yksi aikuinen tai vanhus-sim. Aikuisen lisäksi voi perheeseen lisätä taaperoita, lapsia, teinejä ja vanhuksia. The Sims 2: Yliopisto -lisäosassa peliin tulee uusi ikäluokka, nuori aikuinen, mutta jotta kyseisen elämänvaiheen voisi pelata, on pelaajan luotava nuori aikuinen yliopistonaapurustossa tai lähetettävä teini-ikäinen sim yliopistoon opiskelemaan. Perheellä on luomisen jälkeen 20 000 simoleonia – poikkeuksena nuori aikuinen, jolla rahaa on muutama tuhat simoleonia opiskelujaan varten – joilla hän pääsee itsenäisen elämänsä alkuun ja jostain lisäosasta lähtien rahasumma on suurempi mitä enemmän jäseniä perheessä on (pätee vain juuri Create-A-Simillä tehtyihin perheisiin). Perhe voi tällä aloitusrahalla ostaa joko valmiin talon tai rakentaa täysin uuden talon tyhjälle tontille. Näistä rahoista pitäisi myös riittää talon sisustukseen, ellei huijaa rahakoodeilla, joilla simin tilille saa halutun määrän rahaa. Kun perhe on asettunut asumaan, pitää elanto turvata. Teinit, aikuiset, vanhukset ja The Sims 2: Lemmikkielämää -lisäosan myötä myös lemmikit voivat käydä töissä. Vanhukset voivat toki myös levätä kotonaan eläkkeen turvin – eläkettä ei tosin kerry, mikäli sim on luotu vanhuksena: tällöin hänen on mentävä "hanttihommiin", joista hän ansaitsee itselleen hieman rahaa. Uravaihtoehtoja on peruspelissä kymmenen: urheilu, liiketalous, rikollisuus, ravintola, lainvalvonta, lääketiede, sotilas, politiikka, tiede sekä löysäily. The Sims 2: Yliopisto -lisäosa tuo peliin artistin, luonnontieteen, mystiikan ja viihteen urat. Näille työurille pääsevät kuitenkin vain yliopiston käyneet simit. The Sims 2: Vuodenajat -lisäosan mukana tulevat urat seikkailija, ammattivideopelaaja, musiikki, laki, opetus ja journalismi. The Sims 2: Vapaa-aika -lisäosan mukana tulevat urat ovat tanssija, tiedustelu, arkkitehti, meritutkija ja esintyminen. Pelissä on tarkoituksena johtaa simien elämää hyvään suuntaan, mutta valinta hyvän ja huonon elämän välillä on lähes täysin pelaajalla. Simeillä on toiveita sekä pelkoja, joita pelaaja voi toteuttaa – toiveiden toteuttamisesta sim ansaitsee tavoitepisteitä, pelkojen toteutumisesta sim menettää niitä. Tavoitepisteillä voi ostaa tavoitepalkintoja, joista voi olla hyötyä pelin edetessä. Simeillä on myös elämäntavoite, jonka voi valita "luo perhe" -tilassa tai kun lapsi kasvaa teiniksi (lapsilla ja taaperoilla on aina kasvutavoite). Tavoitteen voi valita viidestä eri vaihtoehdosta: perhe-, romantiikka-, tieto-, mammona- tai suosiotavoite. The Sims 2: Yöelämää -lisäosassa tulevat nautinto- sekä syöpättelytavoitteet, joista jälkimmäisen voi saada vain tavoitepalkinto mielenmuokkauspalloa käyttämällä tavoitemittarin ollessa liian alhaalla. Perheisiin voi tulla niin tahallisesti kuin vahingossakin esimerkiksi tulipaloja, kolmiodraamoja ja tappeluita. Peliä ei varsinaisesti voi pelata läpi, sillä perheen elämä voi jatkua vailla päämäärää niin kauan kuin simejä riittää. Vaikka perheen simit kuolisivatkin, pelaaja voi aina luoda uuden perheen ja aloittaa alusta. Peliin voi myös halutessaan ladata vaatteita, huonekaluja, taloja yms. internetistä esimerkikisi pelin virallisilta sivuilta. Vaatteita voi myös uudelleenvärjätä itse The Sims Body Shopilla, joka tulee The Sims 2:n mukana. Vaatteen tekoon tarvitsee myös kuvankäsittelyohjelman.

The sims 2 rakennukset Muokkaa

Pelkässä The Sims 2 -peruspelissä on vain kaksi eri tonttityyppiä: yhteisötontti ja asuinalue. Yhteisötonteille voi rakentaa julkisia rakennuksia, esim. ravintoloita, kauppoja, uimahalleja/kylpylöitä ja puistoja. Kaupoissa voidaan myydä lehtiä, pelejä, vaatteita ja ruokaa. Asuinalueille voi rakentaa talon valmiiksi tai muuton jälkeen.

Lisäosien rakennukset Muokkaa

Naapurustot Muokkaa

The Sims 2 -peruspelin mukana tulee kolme naapurustoa, Kauniala, Outolaakso ja Veronala. Vuodenajat-lisäosan mukana tulee uusi naapurusto, Leutolaakso, Vapaa-aika-lisäosan mukana tulee Puuhalan laakso ja Kaupunkikämppä-lisäosassa Belladonna-poukama. Jotkin lisäosat tuovat myös naapurustoihin lisättäviä alueta. Voit myös tehdä oman naapurustosi, mutta naapurustossa ei ole valmisperheitä, eikä valmiiksi sijoitettuja taloja. Naapurustotyypit voit valita itse. Joko aavikko, maanpinta, asfaltti tai rehevä.

Kauniala Muokkaa

Kauniala.png

Pelinaapurusto Kauniala.

Kauniala on tullut tunnetuksi koko kaupungin rikkaimman miehen, Januksen, vaimon Johannan katoamisen vuoksi. Katoaminen on täysi mysteeri, mutta on huhuttu, että avaruusoliot olisivat voineet viedä Johannan. Asialla on myös voinut olla kaupungin naistennaurattaja Toni Lorula. Muut pelattavat perheet ovat Vähälän, Mukavaisen, Vanhasen, Haaveisen, Terhakaisen Lorulan, Goottilan ja Röyhkän perheet.

Outolaakso Muokkaa

Outolaakso sijaitsee aavikolla, ja osa sen asukkaista on avaruusolioita. Kaupungin vanhimman naisen pihalla on kymmenkunta hautakiviä, joiden kaikkien vainajia ei tiedetä. Outolaakson pelattavat perheet ovat Erakkolan, Ruutilan, Lyytisen, Ypölän, Virtasen, Uteloisen, Lieroisen ja Vainajalan perheet.

Veronala Muokkaa

Veronalan naapurusto perustuu italialaiseen Veronan kaupungissa tapahtuneeseen Romeo ja Julia -tarinaan. Monttupuun ja Capulan perheet ovat riidoissa, mutta sukujen teinit ovat rakastuneet toisiinsa. Monttupuiden ja Capuloiden lisäksi muita valmisperheitä naapurustossa on vain Unelmalan perhe.

The Sims -pelit ja niiden lisäosat ja kamasetit

Lisäosat: Livin' It Up · House Party · Hot Date · Lomalla · Lemmikit · Superstar · Taikaa

The Sims 2:

Lisäosat: Yliopisto · Yöelämää · Kauppa auki · Lemmikkielämää · Vuodenajat · Matkoilla · Vapaa-aika · Kaupunkikämppä

Kamasetit: Joulupaketti · Perhepakkaus Kamasetti · Glamour Kamasetti · Joulun Kamasetti · Juhlien! Kamasetti · H&M Muodin Kamasetti · Teinien Kamasetti · Kyökki & Kylppäri - Sisustajan Kamasetti · Kodin IKEA Kamasetti · Kartano & Puutarha Kamasetti

Kokoelmapaketit: The Sims 2 Holiday Edition (2005) · The Sims 2 Holiday Edition (2006) · The Sims 2 Deluxe · The Sims 2 Double Deluxe

Lisäosat: Maailmanmatkaaja · Unelmaduuni · Iltahuvit · Täyttä Elämää · Lemmikit · Superstara · Supernatural · Vuodenajat · Yliopistoelämää · Paratiisisaari · Tulevaisuuteen

Kamasetit: Luksuslukaali Kamasetti · Baana auki Kamasetti · Pihaparatiisi Kamasetti · Keskustan kuhinaa Kamasetti · Makkari & Kylppäri Kamasetti · Katy Perry Herkkuhetki Kamasetti

The Sims Elämäntarinat · The Sims Lemmikkitarinat · The Sims Selviytymistarinat
Ei vielä sisällä muuta kuin peruspelin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki